zondag 29 september 2013

Kunst verkopen via een website is vrijwel onmogelijk

Internet heeft geen emotie


Kunst verkopen via een kunstwebsite is lastig tot onmogelijk. Dat heeft vooral te maken met het feit dat internet geen mogelijkheden heeft tot het overbrengen van emotie. En kunst is tenslotte pure emotie.

Een fotootje van een paar vierkante centimeter kan onmogelijk de imposante indruk van een groot schilderij weergeven. Dat moet je op je af laten komen. Je moet er aan voelen, aan ruiken. Je moet de emotie ondergaan. En dan zal de begeerte om het te bezitten vanzelf wel komen.

Een product dat hier sterk aan tegemoet komt is Imocca de onlinegalerie van Galerie Mocca. Maar de meeste websites hebben de mogelijkheden van IMocca domweg niet.




En via veilingsites wordt aardig verkocht. Maar dan wel via prijzen dat de kunstenaar blij mag zijn als hij of zij de kosten van het doek en de verf er uit krijgt. Dat schiet ook niet echt op.

Is een website voor een kunstenaar dan helemaal niet nuttig? Jazeker wel, heel nuttig zelfs. En dan vooral als visitekaartje. Of liever gezegd als een verlengstuk daarvan.

Een website is namelijk wel heel geschikt om een indruk te geven van uw werk of uw portfolio. En daar fungeert het als visitekaartje.

Een dergelijke site moet wel aan een aantal eisen voldoen. Zo moet deze er niet al te goedkoop uitzien. U geeft toch geen visitekaartje met kreukels en koffievlekken?

Een ander punt is reclame op een website. Natuurlijk, het kan. En je ziet het ook heel vaak. Is het reclame voor het netwerk waar een site deel van uitmaakt dan is het nog verdedigbaar omdat de reclame de website indirect ten goede komt, maar gewone productreclame of reclame in de sfeer van "wilt u ook zo'n gratis website" werkt niet altijd even goed.

Straal altijd uit dat u echt serieus met uw website met uw werk bezig bent. Als u het kennelijk niet echt serieus neemt, waarom zou iemand anders dat dan wel doen?

Bij Mainport Art Productions werkt men al jaren met het verstrekken van gratis (inderdaad, met reclame) of zeer voordelige websites (zonder reclame) en wat toch duidelijk werd was dat de kennis van de doorsnee kunstenaar met betrekking tot websites zeer beperkt is.

Men overschat gruwelijk de kennis die nodig is om een website te maken. Tegenwoordig kan iedereen die weet hoe je op internet kunt komen een website maken. De kennis is zelfs zo gering dat men zich die in één dag eigen kan maken. Inclusief de kennis om de site later uit te bouwen en/of er onderhoud op te plegen.

Ook de zogenaamd zo moeilijke internetmarketing is vooral een kwestie van gezond verstand gebruiken en niet achter allerlei hypes aanrennen. 

Daarom heeft Kunsd*) enkele eigen workshops ontwikkeld. In één dag leert u een volwaardige website maken die u daarna gewoon kunt gaan gebruiken. Dus voor een paar tientjes beschikt u niet alleen over een prima kunstwebsite maar ook over de kennis om er optimaal mee om te gaan. Kortom, iets wat eigenlijk geen enkele serieuze kunstenaar mag missen.


UPDATE 1 feb 2014

Dit stukje lokte, net als meer artikelen op de weblog een aantal positieve en negatieve reacties op. Er waren een tweetal kunstenaars die juist heel goed via internet verkochten. Één beweert ruim 180 werken in twee jaar verkocht te hebben. Na een uitgebreid gesprek bleken er een aantal opmerkelijke overeenkomsten te zijn:

1. Beide sites waren volledig Engelstalig.
2. Beide sites verkochten figuratieve kunst, voor 90% typisch Hollandsche landschappen
3. Beide sites verkochten meestal kleinere werken, maximaal 40 x 50 cm, met een enkele uitschieter
4. Beide hadden een grote klantenkring onder ge-emigreerde Nederlanders
5. Beiden publiceerden zeer veel persoonlijke informatie op Facebook, die vaak op geen enkele manier aan hun kunst gerelateerd was maar waardoor er wel een band met de "vrienden" op Facebook ontstond.

Dus wilt u gaan verkopen via internet? Doe hier dan uw voordeel mee.